Sarah-Joy Zwarts



𓐩 𓇹 𓌸 𓈞 𓐁 𓐑




Sarah-Joy Zwarts



𓐩 𓇹 𓌸 𓈞 𓐁 𓐑



Over 

Sarah-Joy Zwarts (Maastricht, 1987) studeerde Vrije Kunsten aan KASK Gent, met een focus op tekenkunst. Ze ziet haar huidige werk als een verlenging hiervan en benadert haar onderwerpen het liefst zoals ze zijn, in al hun eerlijkheid en met appreciatie voor hun geschiedenis en karakter. Vanuit dit oogpunt hanteert ze een open methodiek waarin de notie van gebaar evenveel waarde krijgt als het resultaat.

Haar thematiek richt zich op onderzeese onderwerpen van historische en mythologische oorsprong. Ze wordt getriggerd door de onbereikbare zee als locatie waar de menselijke verbeelding vrij kan spelen en nieuwe ideeën ontstaan. Door de directe link met reflectie vormt tekenen voor haar de meest logische vorm om deze staat van verwondering te benaderen.

Sarah kent daarnaast een bijzondere aandacht toe aan beeldvorming in de zelfverklaarde ‘Age of Wonders’ (ca. 1860 - 1930). De combinatie van technologische vooruitgang, een toenemende fascinatie voor de mariene wereld en de opkomst van fotografie zorgde in haar ogen voor een verschuiving van het beeldstatuut. Het gaf marge aan experiment, spel en een beeldende vrijheid die zij zelf ook wenst te benaderen. 

(Zie ook het concept van ‘Oceanic Feeling’ van S. Freud, en de woorden van W. Benjamin: ”Binnen belangrijke historische perioden zijn er, naast veranderingen in de algehele manier van ‘zijn’ van het menselijk collectief, ook veranderingen in de manier van zintuiglijke waarneming”.)

Dit vloeit voort in een bijzondere interesse voor ‘hydraulic structures’ (en daarnaast, in zekere zin, voor disfunctionele ‘man-made structures’, als zijnde ‘Leitfossilien’ (zie A. Warburg) - zij persoonlijk, zij als relict). 

Naast haar werk als beeldend kunstenaar draagt Sarah bij als docent op de Architectuur Academie Maastricht en is ze als expert Beeldende Kunst op verschillende manieren verbonden aan het Kunstendecreet van de Vlaamse Overheid.